De fiets

Dit is een M5 Carbon High Racer. Het is een racemonster maar ook een comfortabele reisfiets, en ik gebruik hem voor beide doeleinden, vaak tegelijkertijd. Het fijne aan de fiets is als eerste het uitstekende zicht. Met je hoofd eens stuk lager dan op een conventionele fiets heb je een ideale kijkhoek om zowel op de weg te kijken en tegelijkertijd ook goed de omgeving te zien en kun je ook op de navigatie / metrics kijken zonder de omgeving uit het oog te verliezen, wat wel zo veilig is. Wat verder bijdraagt aan de veiligheid is is dat je niet over de kop kan slaan en hierdoor ook maximaal kan remmen op je voorwiel wat voor een zeer korte remweg zorgt. Daarbij komt nog de beschermde positie met je voeten voor en het feit dat als je een keer valt dat van redelijk laag is en de val vrij voorspelbaar is, waarbij je eigenlijk altijd op je kont en je onderarm terecht komt, waardoor de kans op letsel klein is.
Het comfort is fantastisch . Door de zitting die helemaal je ruggengraat volgt zit / lig je zeer ontspannen en heb je nergens drukpunten, alsof je op de bank met een kussentje onder je hoofd voor de buis hangt. Het kussentje op de zitting is van zeer open materiaal waardoor je geen natte rug krijgt. Het Carbon frame met de vezels in de lengterichting zorgt ervoor dat hij heel stijf is in de richting van de kettinglijn en evengoed wat flex heeft in verticale richting, wat samen met de lange wielbasis zorgt voor extra comfort. Het stuur is puur om te sturen en niet om te leunen waardoor je armen, polsen en handen ook helemaal kunnen ontspannen.
Het stuurgedrag is zeer fijn. Door de lange wielbasis heel rustig maar door het lage zwaartepunt kan je zeer strak sturen, en hoe harder je gaat, hoe stabieler de fiets wordt, zelfs met volle vakantiebagage, je merkt eigenlijk niet dat je met bagage rijdt, behalve bergop natuurlijk.
Je kunt je lichaam hierdoor helemaal ontspannen wat zorgt dat je op lange ritten uitgerust, soepel en alert blijft. En je bespaart hier ook energie mee. En omdat je bovenlichaam en armen helemaal ontspannen zijn, en daarbij je lichaam een vrij gestrekte positie heeft, is je ademhaling helemaal vrij. Daarbij komt nog dat in horizontale positie je hart minder hard hoeft te werken voor de dezelfde hoeveelheid bloedcirculatie tov van een verticale houding.
Dit alles zorgt ervoor dat je een maximaal duurvermogen kan leveren. Gecombineerd met de zeer lage luchtweerstand kan je daarom, met de juiste conditie, heel hard, en kun je dat heel lang volhouden., of je kan een behoorlijk tempo rijden met weinig inspanning. Zelfs met volle vakantiebagage is hij nog zeer gestroomlijnd. De bagage vormt een geheel met je lichaam, wat de luchtweerstand ten goede komt. Ik denk dat ik met bagage, net zo, of gestroomlijnder ben dan een racefietser “in de beugels”, en ik haal deze dan ook vaak in tijdens vakantietochten. Als dit je nog niet hard genoeg gaat bestaat er overigens ook een gestroomlijnde vakantiekuip. Deze sluit nog nauwer op je lichaam aan en heeft een puntvorm aan de achterkant, wat de drag verminderd. Hierdoor is de fiets mét kuip nóg gestroomlijnder dan zonder.

Al deze eigenschappen maken dit een perfecte fiets voor een snelheidsmaniak als ik, die daarbij wel de hoogste eisen stelt aan veiligheid, comfort en het kunnen genieten van de omgeving.
Dat het daarbij, of juist daarom ook nog een fantastische vakantiefiets is, en óók nog een enorme funfactor heeft is waarom ik niet anders meer wil. Inmiddels staat er ruim 50 K op de teller.
Er kunnen 26 en 28 inch wielen onder geplaatst worden waardoor de bandenkeus zeer groot is. Ik rij zelf met snelle racebanden, Continental GP 5000, op DT Swiss Dicut Oxic wielen met een keramische remrand wat in combinatie met de DT Swiss remblokjes en de zeer stijve M5 rem vóór een enorme remkracht geeft. De wielen zijn zeer stijf en oerdegelijk. Ze zijn na 4 jaar nog kaarsrecht zonder dat de spaken ooit bijgesteld zijn terwijl ze vaak flinke klappen te verwerken krijgen. Vóór zit een MTB trippel met een 22 tands blad als kleinste waardoor ik zo’n beetje overal omhoog kom. Achter heb ik een 11 speed opzet met SRAM derailleur. Voor de ketting gebruik ik kettingwax wat ideaal is voor een ligfiets aangezien er geen vuil aan de ketting blijft kleven en ook je binnenbeen schoon blijft.
De tassen zijn van Radical Design en niet kapot te krijgen.
Het uitstekende stokbrood heb ik bij een Franse bakker gekocht.

4 reacties op “Fiets”

  1. Johan Blok avatar
    Johan Blok

    Bedankt, ben tot nu toe met challenge furai de bergen in geweest met tent, wiel/hiel interferentie heb ik daarbij ook wel dus ben bekend met de hieldraaitruc, dacht altijd dat een fiets als deze niet praktisch genoeg is, maar overweeg sinds jouw reisverslag sterk om een m5 chr aan te schaffen. Heb je je trippel echt nodig of zou een compact met 34 voor en 40 achter ook volstaan?

    1. maurice avatar

      Mijn grootste achter is 29. 22/29 is zo’n 10% lichter dan 34/40. Daarbij ben ik wel iets aan de zware kant. Ik denk dat 34/40 wel zou moeten lukken.

  2. Johan Blok avatar
    Johan Blok

    Zie dat de ketting laag langs de voorvork terugloopt. Hoe gaat het met scherpe haakse bochten naar rechts als je op lagere snelheden aan het klimmen bent?

    1. maurice avatar

      Hoi Johan,

      Dit is eigenlijk nooit een probleem. Je kunt het wiel de teruglopende kettinglijn induwen indien nodig. Eerder geeft wiel / hiel interferentie een probleem, maar dat los ik op door mijn hiel iets naar buiten te draaien in dit soort situaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *