De verligte fietser

Mijn naam is Maurice Mahieu. Ergens in het begin van dit millennium besloot ik voor het eerst op fietsvakantie gaan. Omdat ik van jongs af aan altijd redelijk actief wielrende was mijn Giant racefiets de keuze voor de reis. Ik monteerde een bagagedrager en plaatste daarop zijtassen zodat ik kleding mee kon nemen, maar geen kampeerspullen. De vakantie ging door Noord Engeland en Schotland en was een prachtige ervaring.
Een minpuntje was dat ik de fiets niet helemaal ideaal vond voor de reis.
De fiets met bagage voelde niet heel stabiel aan in de snelle afdalingen, ik had na een week fietsen wat gevoelloze armen en door de voorovergebogen houding kon ik niet optimaal rondkijken en zag ik, zeker in de klimmen, vooral veel asfalt.
De fietsvakantie smaakte naar meer maar misschien wel met een fiets beter geschikt als vakantiefiets. De criteria waren, het comfort, het zicht, stabiliteit / veiligheid bij hoge snelheden met bepakking, en snelheid, want ik wilde graag behoorlijke afstanden afleggen. Ik kwam er niet helemaal uit en toen ik er tijdens een rondje joggen over nadacht reed er een ligfiets voorbij en had ik een eureka moment. Ik bekeek wat informatie over ligfietsen en had het idee dat dit wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Om de praktijk te testen ging ik naar de Ligfietswinkel Amsterdam. Daar probeerde ik een shockproof van M5. Het ligfietsen lukte best snel. Na een paar minuten kon ik er al op fietsen en na nog wat oefenen durfde ik het meteen al aan een testrit te maken. Ik maakte een tocht van zo’n 40 km en over het Brettenpad naar Haarlem en dat ging als een speer. Alle vinkjes voor snelheid, stabiliteit en comfort en zicht kon ik afstrepen.
Ik wilde meteen een ligfiets hebben en kocht via Marktplaats een tweedehands Blue Glide, ook van M5.

M5 Blue Glide met bagage en kea

Ik maakte er tochten mee en ging er ook mee op vakantie. Naar Wales in Engeland en Nieuw Zeeland, waar ik de westkust van het Zuideiland affietste. Verder nam ik hem mee op autovakanties voor tochten in de bergen in oa Spanje en Italiƫ.
Na wat rustiger ligfietsjaren begon ik in 2016 weer wat fanatieker te worden en dacht aan een meer eigentijdse upgrade van mijn fiets. Ik overwoog hierbij een aantal M5 fietsen en toog naar M5 / Bram Moens in Middelburg om er een aantal te testen . De shockproof 559, de M-Racer en de M5 Carbon High Racer (CHR ). De M-racer en de CHR komen dicht bij elkaar qua rijgedrag. Het zijn beide fietsen waar je bij de eerste pedaalslag al voelt het een racer is, het zelfde als bij een racefiets met een stijf frame, maar dan in ligfiets uitvoering dus. Ze zijn ongeveerd maar door de grote wielen en lange wielbasis toch comfortabel. Uiteindelijk ben ik voor de M5 CHR gegaan en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. Zie hier waarom deze fiets, en ligfietsen in het algemeen, zo verslavend is.
Na de aanschaf van de CHR liepen de zaken snel uit de hand en inmiddels heb ik enkele grote en relatief kleinere tochten gemaakt naar oa Rome, De Noordkaap, Lissabon en recentelijk de Balkan. Tijdens het reizen dacht ik er vaak aan om een reisblog te maken maar het kwam er nooit van tot nu toe dus.
Ik hoop nog vele reisverslagen van nieuwe tochten te maken en eventueel ook van oude tochten. Ik heb nog veel fotomateriaal, route registraties, FB posts en herinneringen, en het is wellicht een leuke manier om de reizen, die tot mijn mooiste herinneringen behoren, te herbeleven. En wellicht plaats ik nog andere ligfiets gerelateerde onderwerpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *